یکی از عواملی که برمصرف سوخت، ایمنی و سبک رانندگی تاثیر به سزایی دارد استفاده از لاستیک های مناسب برای هر خودرو می باشد. لاستیک ها در مبانی خودرو یکی از اعضای انتقال قدرت می باشد. دیفرانسیل، میل لنگ، جعبه دنده نیز از اعضای قدرتخودرو به شما می آیند. لاستیک یا تایر، ماده ای پلیمری که دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی می باشد و حلقه ای دور رینگ بصورت پوششی قرار میگیرد. لاستیک خودرو جزو لوازم مصرفی خودرو می باشد که دارای اهمیت بالایی است. حساسیت تایرها به دلیل درگیر بودن مداوم با آسفالت، گل و لای و… بیشتر از قطعات دیگر خودرو می باشد.

تایر یا لاستیک ها از نظر کاربرد به دو دسته پهن و اسپرت تقسیم می شوند. این دو دسته از نظر اندازه، ابعاد و جنس با هم تفاوت هایی دارند که این تفاوت ها باعث تفاوت در عملکرد آنها می شود. پس باید این دو دسته را بصورت کامل بشناسیم تا باعث عملکرد مطلوب لاستیک برای خودرو خود شویم.

لاستیک پهن:
لاستیک چهن به لاستیکی گفته می شود که تنها پهنای آن نسبت به لاستیک فابریک کارخانه متفاوت است. اگر از لاستیک های پهن باری خودرو خود استفاده می نماییم باید توجه داشت که برای استفاده مطلوب تر از این نوع تایرها لازم است تا رینگ پهن نیز استفاده کنیم تا در عملکرد آن خللی ایجاد نشود.
از آنجاییکه فاق لاستیک های پهن نسبت به لاستیک ها فابریک تفاوتی ندارند، استفاده از این تایرها باعث آسیب دیدگی جلوبندی خودرو نمی شود. حتی با توجه به پهنای پهن این نوع لاستیک ها باعث پایداری خودرو در هنگام رانندگی می شوند و در نهایت باعث کاهش آسیب دیدگی خودرو می شوند.
باید توجه داشت که استفاده از لاستیک های بسیار پهن برای خودرو خود به خصوص در زمان دور زدن سبب برخودر به گلگیرها و در نتیجه آسیب دیدگی جلوبندی خودرو می شود. همچنین استفاده از این نوع لاستیک ها سبب افزایش مصرف سوخت به علت افزایش سطح تماس با جاده و در نتیجه افزایش اصطکاک می شود.
لاستیک اسپرت:
لاستیک اسپرت، لاستیکی است که قطر رینگ آن بزرگتر از رینگ فابریک می باشد. در نتیجه برای آنکه قطر بیرونی لاستیک تغییری نکند باید فاق آن کوتاه تر از لاستیک های معمولی باشد. لاستیک های اسپرت زیبایی بیشتری به خودرو می بخشند.
لاستیک یا تایرهای اسپرت به علت سبک بودن باعث کاهش مصرف سوخت می شوند. باید توجه داشت که در هنگام تعویض لاستیک های فابریک با اسپرت باید رینگ های فابریک نیز تعویض شوند. همچنین استفاده از لاستیک های اسپرت با فاق خیلی کوتاه باعث اسیب دیدگی به جلوبندی خودرو به علت افزایش لرزش و تکان های ناشی از دست اندازها به بدنه می شود.
انواع لاستیک ها براساس کاربرد فصلی:
- لاستیک تابستانی:
لاستیک های تابستانی، لاستیکی است که برای رانندگی در مناطقی با آب و هوای خشک، گرم و کم رطوبت طراحی شده است تا باعث افزایش اصطکاک با سطح جاده شود. باید توجه داشت هرچه لاستیک پهن تر باشد، احتمال لیزخوردن در جاده های خیس و بارانی به شدت افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این موضوع بهتر است تا از لاستیک های تابستانی با آج جهت دار استفاده کنید. اساس طراحی این نوع لاستیک ها چسبندگی بالا، حفظ پایداری و ترمزگیری مناسب در سرعت های مختلف می باشد. عموما خودروهای لوکس با قدرت موتور بالا از این نوع لاستیک ها استفاده می کنند.
تایر زمستانی:
یکی از دلایل استفاده از لاستیک های زمستانی، نیاز خودروها به هنگام چرخش در فصول سرد می باشد. این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مثل برف، یخ، باران طراحی شده است. از جمله علائم قابل شناسایی این نوع تایرها، این است که در دمای پایین آج آن انعطاف پذیر باقی می ماند که سبب چسبندگی بهتر در سطح جاده می شود.
تایر چهارفصل:
این نوع تایرها از آنجاییکه برای کل فصول سال طراحی شده است، مقرون به صرفه ترین نوع لاستیک این نوع تایرها می باشند. لاستیک های چهارفصل برای اکثر شرایط آب و هوایی مثل بارندگی، برف، سرما طراحی شده است که ویژگی لاستیک ها زمستانی و تابستانی در آن تعبیه شده است. بر روی بیشتر لاستیک های چهار فصل عبارت M+S به معنای برف و گل درج است. این نوع لاستیک ها در شرایط آب و هوایی با درجه حرارت بالاتر از 7 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند. از جمله مزایای این لاستیک های چهارفصل یا تمام فصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عمر بیشتر آج
- گارانتی طولانی تر
- هزینه پایین تر
همچنین از معایب آن می توان به نامناسب بودن این نوع لاستیک ها برای شرایط بسیار سرد توام با برف زیاد و یا تابستان های بسیار گرم اشاره کرد.